ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE دیماه 92 برگزار میشود.

کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE  دیماه 92 برگزار میشود.

کشور ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وضعیت زمین‌شناختی جزء 10 کشور حادثه‌خیز جهان است. به طوریکه به واسطه وقوع بحران‌های طبیعی سالانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، نقش مهم شریان‌های حیاتی در فرآیند مدیریت جامع بحران شهری و ارتباط تنگاتنگ این شبکه ها با هم از یک سو و ارزش اقتصادی آنها از سوی دیگر باعث می‌شود که درصورت آسیب‌پذیر بودن جدی و نقص کاربری یکی از شریان‌های حیاتی فعالیت‌های شهری و یا امداد رسانی در زمان بحران فلج ‌شود و به این ترتیب خسارات جانی و مالی رو به فزونی می‌گذارد. همین مسئله سبب شده است تا اهمیت و حساسیت مدیریت بحران و برنامه‌های رویارویی و کاهش اثرات بحران هر چه بیشتر نمایان ‌گردد.

علاوه بر حوادث طبیعی، بسیاری از حوادث در بخش صنعت رخ می‌دهد که می‌توان عامل اصلی آن را عدم وجود نیروهای متخصص در بخش ایمنی محیط انجام پروژه‌ها دانست. آهنگ شتابان توسعه صنعتی در کشور روز به روز نیاز مبرم به نیروی انسانی سالم و تندرست را متجلی می‌سازد. علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از استقرار و فعالیت واحدهای صنعتی، گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که هر ساله 200 هزار نفر فقط بر اثر حوادث ناشی از کار در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و در مجموع سالانه 125 میلیون حادثه کاری در جهان رخ می‌دهد که سهم اعظم آن حوادثی است که منجر به نقص عضو و جراحات گوناگون شده و زیان‌های مالی و ضایعات انسانی متفاوتی را دارد. بررسی‌های آماری نشان داده است که در برخی از کشورهای توسعه یافته به علت اینکه در بیش از 500 محیط کاری میزان آسیب‌ها به 50 درصد کمتر از میانگین کاهش یافته است، سالیانه 110 میلیون دلار ذخیره می‌گردد. این در حالی است که بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از کار بیش از 20 میلیارد دلار هزینه مستقیم و 8 تا 32 برابر آن هزینه‌های غیرمستقیم به اقتصاد آن کشور ضرر وارد می‌کرد. از سوی دیگر تحقیقات نشان داده است به ازای هر واحد هزینه صرف شده برای ایمنی 4 تا6 واحد سود عاید سازمان‌ها خواهد شد. علاوه بر این‌ها، همگام با ورود به شهرها نیز با حوادث و خطرات متعددی روبه رو می‌شویم که در نگاه اول نمی‌توان تقسیم‌بندی خاصی برای آن ارائه نمود. عمده این حوادث را می‌توان خطر ریزش ساختمان، تصادفات، سقوط از ارتفاع، سقوط در داخل چاه، ریزش زمین، آلودگی‌های صوتی و رادیویی، ریزش پل‌ها، ورود گرد و غبار آلوده به هوای شهر، آلودگی‌های مربوط به هوا، مشکلات ترافیک، ریزش داربست، خطر گاز گرفتگی، آتش‌سوزی، شکستن شاخه‌های درخت، خطر افتادن برج‌ها، زلزله، خطرات بهداشتی مثل موش، جانوران موزی، دفع زباله و ... دانست. در این راستا، نگرش حاکم بر سازمان‌های کشورهای توسعه یافته به این باور رسیده است که بکارگیری خدمات متخصصان، تکنولوژی و فن‌آوری روز در ایجاد سامانه‌ای که در آن بهداشت، ایمنی و محیط زیست را به طور یکپارچه مدیریت کند می‌تواند از بروز حوادث فاجعه بار در مدیریت شهری جلوگیری کرده و یا شدت پیامدهای حاصل از آن را به حداقل ممکن کاهش دهد.

از آنچه گفته شده این نتیجه حاصل می‌شود که ریسک‌ها و مخاطرات، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی و محیط زیست انسان است. از این رو معمولاً در سازمان‌ها و در بعد وسیع‌تر در جوامع طرح‌ها و سیاست‌های گوناگونی چون طرح‌های زیست‌محیطی، طرحهای ایمنی، طرح‌های مدیریت بحران، سیاست‌های آموزشی، سیاست‌های بهداشتی شغلی  و نیز برخی استانداردهای بین‌المللی در جهت پیشبرد اهداف به کار گرفته می‌شود. سیستم مدیریت بهداشتی، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS ) نظامی است که به شناسایی  و مدیریت ریسک‌ها و خطرات می‌پردازد و با ارائه ساختار و مدل مناسب، به مدیریت این طرح‌ها و سیاست‌ها پرداخته و علاوه بر ایجاد نظمی خاص در اجرایی کردن این برنامه‌ها به متمرکز ساختن هزینه‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی سازمان کمک می‌کند. بنابراین لزوم وجود آن در همه ابعاد زندگی انسان احساس می‌شود.

نقش و جایگاه کارگروه های مدیریت بحران کشوری و دیگر سازمان‌ها در مدیریت بحران

  • رسانه‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی و مدیریت بحران در سازمان صدا و سیما
  • امداد و نجات و اسکان اضطراری و مدیریت بحران در سازمان امداد و نجات هلال احمر
  • بیمارستان‌ها و آمادگی بیمارستانی و مدیریت بحران در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • سیستم‌های ارتباطی، اطلاعاتی و مخابراتی و مدیریت بحران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • پل‌ها، تونل‌ها، راه‌ها، خطوط ریلی، فرودگاه‌ها و اسکله‌ها و مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی
  • شریان‌های حیاتی آب، فاضلاب و برق و مدیریت بحران در وزارت نیرو
  • نقش نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی و مدیریت بحران در نیروهای انتظامی
  • پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال نفت و گاز و صنایع پتروشیمی و مدیریت بحران در وزارت نفت
  • تأمین مسکن و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و مدیریت بحران در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • طراحی شهری، شهرسازی، تأسیسات، پایانه‌ها، مترو و بافت‌هاي فرسوده و مدیریت بحران در شهرداری‌ها
  • اطفاء حریق، آواربرداری و مدیریت مواد شیمیایی خطرناک و .... و مدیریت بحران در آتش‌نشانی‌ها
  • بيمه‌ها و بانك‌ها و مدیریت بحران در آنها
  • جامعه‌شناسی و روانشناسی بلایا و مدیریت بحران در سازمان‌های مربوطه

 

HSE در صنایع و مدیریت شهری

  • نظام مدیریتHSE  و توسعه پایدار
  • الزامات قانونی در افزایش سطح بهداشت و ایمنی شغلی
  • بهبود ساختارهای موجود در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست و مدیریت بحران‌های شهری
  • آموزش‌ها، دستورالعمل‌ها، قوانین و نظارت‌های خاص برای پیمانکاران در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست
  • راهکارهای اجرایی کردن الزامات و طرح‌های موجود در زمینه‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست
  • کاهش آمار حوادث و مخاطرات در حوزه‌های شهری (پروژه‌های عمرانی، ساختمانی، ترافیک شهری، مخاطرات بهداشتی

 

ادرس سایت:

http://www.dmhse.ir/fa/



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44