ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
طراحي‌هاي ديجيتالي برای ساخت محصولات معماری سفارشی

محققان موسسه فناوري جورجيا به ايجاد شيوه‌هايي براي ساخت عناصر ساختماني بطور مستقيم از طراحي‌هاي ديجيتالي پرداخته‌اند كه به توليد سريع و كم هزينه اجزاي بتوني مرسوم منجر خواهد شد.

به گزارش بنانیوز اين محققان در حال اجراي بررسي و پروتکل‌هايي براي ساخت محصولات معماري سفارشي پيشرفته به شكل اقتصادي، ايمن و سازگار با محيط‌ زيست بوده كه مي‌تواند به ارائه فرصتهايي براي خلاقيت معماري در سطوح جديد و بهره‌وري بالاتر بينجامد.

اين محققان در يكي از پروژه‌هاي اخير خود دست به ساخت يك مفهوم عناصر ساختماتي موسوم به «ديوار مايع» پرداختند كه در نمايشگاه «ابداع:ساخت» نيويورك به نمايش درآمده و موفق به دريافت جايزه شد. اين تيم از شيوه‌هاي ديجيتالي براي كمك به ساخت يك ديوار پيش‌ساخت با بتون بسيار كاربردي استفاده كردند.

اين پژوهشگران در يك پروژه ديگر در حال ساخت يك ساختار كامل مستقل با استفاده از عناصر بتوني با عملكرد بسيار بالا مستقيما از طراحي‌هاي ديجيتالي هستند.

پروژه ديوار مايع در سال ۲۰۱۰ موفق به كسب جايزه رقابت طراحي ديوار- پرده نوآورانه شد. اين مفهوم به ارتقاي يك رويكرد بديع در ديوارهاي پرده‌اي پرداخته كه نوعي پوشش ساختماني با قابليت حفاظت در برابر آب‌وهوا بوده و بسيار سبك و غيرسازه هستند.

اين محققان با اصلاح هندسه طراحهاي اوليه براي قابل ساخت كردن آنها به ايجاد شيوه‌هاي لازم براي ساخت يك ديوار پرده‌اي كامل پرداخته و با استفاده از مدلهاي ديجيتال و يك روتر سي‌ان‌سي پنج محور توانستند يك نمونه كامل را از ديوار بتراشند. اين نمونه از يك ماده پليمري سبك و فوم سلول بسته پلی استایرن ساخته شده كه در آخر يك پوشش پلي‌يوريا روي آن آمد.

مدل فومي كه به شكل ديجيتالي تراش خورده بود، به توليد يك كپي دقيق(مثبت) از ديوار نهايي پرداخته كه بسيار سبك است و مي‌توان از آن براي توليد يك نگاتيو با قابليت شكل‌دهي به نمونه پيش‌ساخت واقعي استفاده كرد.

اين تيم سپس به شناسايي بهترين شيوه‌ها براي ساخت قالب لاستیکي و بتون از پيش آماده شده داكتال براي ساخت يك ديوار بتوني پرداختند.

پروژه بعدي اين معماران كه قرار است در انداره شش در شش متر مربع با ارتفاع ۴.۵ متر باشد، با استفاده از بتون از پيش آماده داكتال ساخته خواهد شد. يك چالش فني مركزي در قالبگيري بسياري از عناصر مرسوم دخيل خواهد بود تا تمام لبه‌ها با يكديگر متناسب شده و يك ساختار ثابت، كاربردي و مطبوع شكل گيرد.

اين محققان هدف خود را، ارتقاي استفاده از نمونه‌هاي ديجيتالي پارامتري با سيستمهاي مرسوم قالب‌گيري و ايجاد يك سيستم ساخت شكل آزاد با قابليت توليد سريع و دقيق انواع عناصر مختلف خواندند.

 



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46