ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
گزارشی از جلسه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با فعالان بخشهای فعال راه و حمل و نقل

گزارشی از جلسه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بخشهای فعال راه و حمل و نقل

 برنامه اولويت‌دار آخوندي براي تغيير بنيادين رابطه دولت و پيمانكاران
آخوندي در اولين نشست با بخش‌خصوصي در مقام وزير پيشنهادي مطرح كرد
ملاك واگذاري پروژه‌هاي راه‌وشهرسازي
وزير پيشنهادي راه‌وشهرسازي يك روز قبل از شروع راي‌اعتماد مجلس به كابينه حسن روحاني، ترجيح داد در جمع بخش خصوصي فعال در حوزه راه‌وترابري و صنعت حمل‌ونقل حاضر شود تا هم به برخي زمزمه‌هاي مخالفان درباره «گرايش عباس آخوندي به بخش مسكن و احتمال تداوم كم‌توجهي وزير به بخش راه» پاسخ غيرمستقيم داده باشد و هم از تريبوني كه تشكل‌هاي اين حوزه براي او فراهم كرده بودند، برنامه‌هاي خود را اين بار از زاويه‌‌اي متفاوت از آنچه چند روز پيش منتشر شد، تشريح كند .
عباس آخوندي در نشستي كه ديروز در اتاق بازرگاني و صنايع‌ومعادن تهران براي او ترتيب داده شد، ترجيح داد ذره‌اي درباره مسكن‌مهر، ساخت‌وساز، انبوه‌سازان و مسائل مرتبط با بخش مسكن صحبت نكند و به جاي آن، همه اظهارات خود را معطوف كرد به آنچه تشكل‌ها مدتي است «گير و گرفتاري چندين ساله حوزه راه و حمل‌ونقل» عنوان مي‌كنند .
در اين نشست كه در غياب آل‌اسحاق، ریيس اتاق تهران و با حضور چهره‌هايي همچون مديرعامل هما برگزار شد، ابتدا روساي تشكل‌ها از عاقبت يك لجبازي پرماجرا در بهمن89 بين مجلس و دولت بر سر استيضاح وزير راه‌وترابري گفتند كه به اعتقاد آنها، صحنه فعاليت بخش‌خصوصي مرتبط با وزارتخانه ادغام ‌شده با وزارت مسكن را در دو سال و نيم اخير پردست‌انداز كرده است .
پرسش مشترك روساي تشكل‌هاي ميزبان آخوندي در اين نشست، آينده ادغام يا انتزاع وزارت راه‌وشهرسازي بود كه البته آخوندي بدون آنكه در اين‌باره صحبتي به ميان آورد، از برنامه‌هاي خود براي محور اصلي مشكلات تشكل‌هاي حمل‌ونقل گفت .
وزير پيشنهادي راه‌وشهرسازي در اين نشست با انتقاد از نگاهي كه همواره دولت‌ها به پروژه‌هاي عمراني داشته‌اند و هدف از توسعه را اجراي يكسري پروژه‌هاي فيزيكي قلمداد مي‌كرده‌اند، گفت: همه اقدامات دولت در بحث توسعه و پروژه‌‌هاي عمراني بايد در نهايت به توليد ثروت ملي و از همه مهم‌تر به افزايش رفاه شهروندان منجر شود. مثلا در همين شهر تهران هزاران ميليارد تومان پروژه در حال اجرا است، اما آلودگي هوا به اوج رسيده و كيفيت زندگي شهروندان كاهش يافته است .
 
آخوندي با تاكيد بر بازنگري اساسي در رابطه دولت با بخش‌خصوصي و لزوم كناره‌گيري دولت از مسووليت اجرايي توسعه‌‌اي در صنعت حمل‌ونقل، تاكيد كرد : برنامه من براي اين صنعت با اولويت اجراي 4 سياست عملياتي همراه خواهد بود. اولين اقدام، بازگشايي درهاي بازار سرمايه به روي فعالان اين صنعت است. نمي‌شود صنعت ساختمان -شامل حوزه‌هاي راه و حمل‌ونقل و بخش‌هاي ديگر مرتبط با راه‌وشهرسازي- بين 10 تا 12 درصد در توليد ناخالص ملي سهم داشته باشد، اما سهم اين صنعت در بازار سرمايه قابل‌اغماض باشد. بايد به‌خصوص صنعت حمل‌ونقل وارد بازار سرمايه شود و از ابزارهاي مالي جديد بهره ببرد .
آخوندي دومين اقدام اولويت‌دار براي بخش‌خصوصي فعال در اين حوزه را تشكيل «نظام تنظيم مقررات» براي ثبات رويه و كنار گذاشتن عدم قطعيت‌ها در سياست‌هاي دولت عنوان كرد و گفت: بخش خصوصي سرمايه‌گذار اگر ثبات نبيند، اعتمادش جلب نمي‌شود و ريسك سرمايه‌گذاري‌اش افزايش مي‌يابد .
وزير پيشنهادي راه‌وشهرسازي سومين اقدام را نيز توزيع كار بين پيمانكاران و بخش‌خصوصي بر اساس اصل «رقابت» تعريف كرد و گفت: بسياري از مجوزهايي كه امروز در دولت براي كسب‌وكار و فعاليت و تقسيم كار بين بخش‌خصوصي صادر مي‌شود، از اساس فاقد توجيه است. بنده معتقدم هيچ توزيع كار خارج از رقابت نبايد داشته باشيم. آخوندي همچنين دولت را ضامن سرمايه‌گذاري دانست نه مسوول سرمايه‌‌گذاري و همچنين وابستگي پروژه‌ها به بودجه دولت را نادرست عنوان كرد .
43
درصد هواپیماها زمین‌گیر، 700 خلبان بیکار
انتظار تشكل‌هاي راه و حمل‌ونقل در اين نشست، پايان‌دادن به ادغام وزارتخانه‌هاي راه‌ وترابري و مسكن بود، طوري‌كه آنها تشكيل وزارت راه‌وشهرسازي را فاقد مطالعه كارشناسي و بيشتر منبعث از لجبازي و چالش سياسي بين دولت و مجلس بر سر غيبت وزير استيضاح شده عنوان كردند .
در نشست ديروز، روساي يكي از تشكل‌هاي حمل‌ونقل ريلي نيز وضعيت اين حوزه را به عقب‌‌ماندگي جدي توصيف كرد و تسلط دولت در اين بخش را بيشتر از ساير روش‌هاي حمل‌ونقل عنوان كرد. رييس انجمن ايمني راه‌ها نيز گفت: راهداري از اولويت سرمايه‌گذاري دولت در سال‌هاي اخير خارج شده و خيلي از پروژه‌ها در اين حوزه تعطيل شده است. مديرعامل سابق آسمان و رییس تشكل مرتبط با حمل‌ونقل هوايي نيز گفت: 90 درصد هواپيماهايي كه در سال‌هاي اخير وارد كشور شده از تكنولوژي يك دهه قبل برخوردار هستند و از 224 فروند هواپيما در ناوگان، 98 فروند زمين‌گير هستند و 700 خلبان بيكار داريم. وي شرايط شركت‌هاي هوايي را در مقايسه با قبل از هدفمندي اسفناك توصيف كرد .

نقل از دنیای اقتصاد، گروه مسکن، ویرایش و بازنشر وبسایت مهندسی و مدیریت ساخت دکتر روانشادنیا

 



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46