ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نیاز به تغییر مقررات شهرسازی برای مقابله با سیل

ادر محمدزاده در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه رود دره ها سیلاب سریع دارند و فاصله طغیان آنها تا رسیدن به شهر کوتاه است، بر ضرورت بازماندن مسیر رود دره ها تاکید کرد و افزود: بر همین اساس از ابتدای امسال استانداری تهران با همکاری حوزه راهداری، شهرداری و شرکت آب منطقه ای، نقاط بحرانی در حدود 12 نقطه را شناسایی و کنترل کردند و برخی از آنها در همان ایام پاکسازی شد تا درصورت وقوع سیل مشکل ساز نباشد.

وی با بیان اینکه قرار شده تا با مشارکت شهرداری و شرکت آب منطقه ای، مطالعات لازم در این رابطه انجام شود، تصریح کرد: در حوزه ارتقای ایمنی راه های استان، از مشاوران خود خواسته ایم که در مطالعات خود بازگشت دوره سیل را طولانی تر ببینند و نیز مسیرهای آبراه ها و مقاومت پل ها را با ضریب اطمینان بیشتری طراحی کنند که در بازه های طولانی تری جوابگو باشند.

این مسئول با بیان اینکه باید در برخی از راه ها مثل دره لواسان به سمت و فشمکه جزو مسیرهای تنگ هستند و در آنها مسکن، آب و جاده وجود دارد، چاره ای به جز دیواره سازی مناسبتر برای جاده ها نیست، افزود: در سیل اخیر بخشی از آنها آسیب دید که راهداری مسئولیت ایمن سازی این راه ها را برعهده گرفته و این مهم به منابع مالی نیاز دارد تا راه های واقع در مسیر سیل گیر، ایمن سازی شود.

مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز

محمدزاده همچنین درخصوص برنامه های این نهاد برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها گفت: به طور کلی ساخت و سازها در حریم شهر و یا خارج از حریم شهر دارای دو متولی است. یک بخش متولی صدور پروانه است که برحسب قانون هرنهادی که متولی صدور پروانه است، باید ساخت و ساز را نیز کنترل کند که متولی آن در شهر و حریم شهر، شهرداری است. در بیرون از حریم شهر نیز بخشداری یا دهیاری و یا نهادی که استانداری تعیین می کند، متولی صدور پروانه است.

وی با اشاره به مسئولیت دستگاه ها در این زمینه افزود: در حریم رودخانه ها، شرکت آب منطقه ای وظیفه دارد که ساخت و سازهای غیرمجاز را کنترل کند و خارج از این مجموعه ها بسته به اینکه کاربری زمین کشاورزی تغییر کند، جهاد کشاورزی نیز مسئولیت هایی را برعهده دارد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی بیان کرد: در این رابطه از مشاوران خواسته شده که در طرح های جامع در محدوده شهرها برای موضوع سیل یک برنامه و پروژه ای را ارائه کنند که شهر خود را برای این منظور آماده کند.

به گفته وی در سیلاب اخیر، هرچند ساخت و سازهای غیرمجاز در شهری مثل گرگان شدت خسارات را بیشترکرده ، اما خود سیل حاصل ساخت وسازهای غیرمجاز در رود گرگان نبود. درنهایت به دستورکار طرح های جامع اضافه شد که ما در طرح های جامع بتوانیم موضوع سیل را که در پهنه شهر قرار می گیرد، ببینیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز یک متولی رسمی دارد که درخصوص همه ساخت و سازها در حریم محدوده شهر، شهرداری و خارج از آن بخشداری یا دهیاری است؛ به علاوه اینکه در محدوده رودخانه ها، شرکت های آب منطقه ای و تغییر کاربری زمین را جاد کشاورزی وظیفه دارند برخورد کنند.

وی افزود: مجموع این نهادها اگر با برنامه ریزی و براساس طرح های جامع عمل کنند، امیدواریم بتوانیم در آینده از آب گرفتگی و گل گرفتگی شهرها که زندگی ساکنان را مختل می سازد، جلوگیری کنیم.

نیاز به تغییر مقررات شهرسازی برای مقابله با سیل

این مسئول همچنین در پاسخ به اینکه تغییر ضوابط ساختمانی چقدر برای مقابله با سیلاب ضروری است، گفت: مقررات ساختمانی ما در این بخش کافی است و به نظر می رسد که تغییر ضوابط ساختمانی ضرورت ندارد و مقررات شهرسازی ما باید در حوزه سیل تغییر کند که این مهم در طرح جامع مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حادثه سیلاب اخیر کمتر ساختمانی با ضعف فنی مواجه بود که درنهایت به خاطر سیل مشکل پیدا کرد و مشکل، بیشتر ناشی از مکان یابی و قرارگیری و اساسا حتی حفاظت شهر بود.

محمدزاده با بیان اینکه شهرهای ما در مقابل سیلاب بی پناه بودند، تاکید کرد: در منطقه ای مثل خوزستان که سطح شهرها هموار و مستعد آبگیری است؛ باید پناهگاه هایی در شهر ایجاد شود که وقتی آب بالا می آید و وارد این شهر می شود، شهر پناه لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه لحاظ کردن این موارد جزو ضوابط شهرسازی و پدافندی است و برای شهرهای چنین مناطقی باید پناه ایجاد کنیم، اظهار کرد: پناه هایی به صورت پدافندی در ضوابط شهرسازی و پدافندی قرار می گیرند که در حوادث طبیعی آسیب ایجاد نکند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: ساختمان ها در سیلاب اخیر چندان مشکل فنی نداشتند و مسائل و خسارات به وجود آمده بیشتر ناشی از قرارگیری و پناه شهری بود.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46