ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
انتقاد عبدالعلی زاده از بی‌توجهی عوامل دخیل در ساخت و ساز به موضوع ایمنی
علی عبدالعلی‌زاده در گفت‌و گو با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: تبعات و آثار این رویه را هم می‌توانیم در ساختمان ببینیم که وقتی کسی که به ایمنی خودش توجه نمی‌کند و بها نمی‌دهد، به ایمنی ساختمان هم بها نخواهد داد.

عبدالعلی زاده با اشاره به خسارات زلزله بم ادامه داد: زلزله بم که حادثه بسیار تلخی در دوران وزارت من بود، نشان داد که ما اگر در امر ساخت و ساز، ضوابط و مقررات ملی ساختمان را که بر مبنای ایمنی تدوین شده‌اند رعایت کنیم، در مقابل چنین زلزله های شدیدی پایدار خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: برخلاف این موضوع مهم، در زلزله بم به دلیل انجام کوچکترین تخلف و سهل ‌انگاری در هر ساختمان و نادیده گرفتن ایمنی آینده در ساخت و سازها، ما شاهد کشته شدن ساکنان در آن ساختمان‌ها و از بین رفتن آن ساختمان بودیم.

عبدالعلی زاده با ارائه مثالی تشریح کرد: به‌ طور نمونه با بازدید نزدیک از یک ساختمانی که در آن شناژ بتنی ریخته بودند، از نزدیک متوجه شدم که این بتن از یک نقطه شکسته و ساختمان تخریب شده است و در آن نقطه‌ای که شکست برای بتن پیش آمده، قلوه‌ سنگ بزرگی وجود داشته است.

پیامد کوچک‌ترین تخلف در ساخت، مرگ ساکنان است

وی این رویکرد را به معنای تقلب، تنبلی، سهل‌انگاری و عدم توجه به ایمنی در ساخت ساختمان دانست و تاکید کرد: عینا در اسکلت‌های فلزی هم وضعیت به همین ترتیب است و شاهد جوش‌های ضعیفی هستیم که با بی دقتی به ساختمان اعمال می شود.

عبدالعلی زاده با بیان اینکه ایمنی یک امر ملی است که جان انسان ‌های دیگر را حفظ می‌کند، تاکید کرد: بنابراین توجه به ایمنی ساختمان و رعایت ضوابط آن یک امر بسیار مهم است که کارگران و مهندسان بر عهده دارند.

وی در عین حال ایمنی را یک امر مهم اقتصادی دانست که درنهایت منجر به حفظ سرمایه‌ های کشور می شود و گفت: رعایت اصول ایمنی در مواقع حوادث و در دوران بهره ‌برداری الزامی است و ضمن اینکه موجب می شود تا عمر ساختمان چندین برابر افزایش پیدا کند و حتی تا 200 سال مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرد، در هنگام بروز حادثه‌ای به نام زلزله هم موجب جلوگیری از تلفلات جانی و مالی می شود.

وزیر اسبق مسکن تاکید کرد: از هر منظر که نگاه کنیم، ایمنی ساختمان بسیار مهم است و مقدمه رعایت و تحقق ایمنی ساختمان هم این است که سازندگان ساختمان ها ابتدا دل‌ به حال خود بسوزانند و ایمنی خودشان را رعایت کنند.

کمپین «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» به یک امر فرهنگی تبدیل ‌شود

عبدالعلی زاده همچنین اظهار داشت: بنابراین ایمنی کار، کارگاه ایمن و بعد ساختمان ایمن، نقطه‌ای است که تمام منافع ملی، حیات و زندگی مردم در آنجا به هم ‌دیگر گره می ‌خورد و باید رعایت شود.

وی در عین حال با تقدیر از راه اندازی کمپین «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» از سوی مجتمع رسانه ای ساختمان گفت: به‌عنوان یک شهروند از راه اندازی این کمپین و اقدام خوب «صما» در این زمینه بسیار تشکر می‌کنم.

عبدالعلي ‌زاده در پاسخ به اینکه تشکیل این کمپین‌ها تا چه حد می‌تواند مطالبات عمومی را بالا ببرد که سازندگان به بحث ایمنی ساخت چه در حین اجرا و چه در دوره بهره ‌برداری از ساختمان توجه بیشتری داشته باشند گفت: تشکیل این کمپین‌ اقدام بسیار ارزشمندی است و امیدوارم طبق اظهارات دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، این امر مهندسی به یک خواسته اجتماعی تبدیل شود.

وی در پایان تاكيد كرد: کمپین «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» گامی در این راستاست و اگر به این مرحله برسد که به یک خواست اجتماعی تبدیل شود، به طور حتم به فرهنگ و اجرای ساختمان ها متصل و به یک امر فرهنگی تبدیل می‌شود که درنهایت باعث می شود تا هر کسی در انجام هر کاری به ایمنی فکر کند.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44