ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
کارنامه ضعیف دولت ها در حوزه کاهش مصرف انرژی
به گزارش«صما» محمد شکرچی‌زاده در دومین همایش اجرای قوانین انرژی درساختمان با بیان مطلب فوق افزود: ما در زمینه مقوله انرژی در ساختمان‌ها هنوز نتوانستیم کاهش مصرف را به صورت یک دغدغه عمومی دربیاوریم و این اتفاق در بین افکار عمومی در همه رده‌ها حتی در رده‌های بالا و میانی تصمیم‌گیری و مردم نیفتاده است.

وی زلزله بم را تکانه‌ای دانست که باعث شده تا بدنه مهندسی کشور به خود بیایند افزود: سوال این است که چرا با وجود فعالیت 70 ساله دانشکده‌های مهندسی در کشور، چنین زلزله‌ای البته با بزرگی قابل توجه و نزدیک سطح زمین، باید این طور قربانی بگیرد و ساختمان‌ها را فروبریزد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه زلزله بم تحرکی را در علم مهندسی زلزله و رعایت مقررات مربوط به زلزله ایجاد کرد تصریح کرد: به طور مشهود می‌بینیم که زلزله یک دغدغه عمومی است و در حال حاضر خریداران در هنگام خرید مسکن از بابت مقاومت ساختمان نگرانی دارند.

وی افزود: حال اگرچه با توجه به شرایط زلزله‌خیزی کشور جای کار بسیاری در این بخش وجود دارد، اما خسارت زلزله را باور کرده ایم و مقوله انرژی نیز با توجه به خسارتی که به محیط‌زیست و اقتصاد کشور وارد می‌کند قابل توجه است.

این مسئول با بیان اینکه صحبت از حداقل سالانه چندین میلیارد دلار تلفات انرژی در ساختمان‌ها است افزود: این میزان خسارت به مراتب بیشتر از تلفات مالی زلزله بم است ولی تاکنون اتفاق خاصی در این بخش نیفتاده است.

وی ادامه داد: ما در مرکز تحقیقات مسکن به عنوان نهادی که تدوین مقررات را انجام می‌دهد، به دنبال این موضوع هستیم و با گذشت 20 سال از اولین ویرایش مبحث 19 با شرمندگی اعلام می‌کنم که طبق مطالعات میدانی میزان رعایت مبحث 19 مقررات ملی بیش از 10 تا 15 درصد نیست و بسیار جای تاسف دارد که اینگونه منابع خود را از بین می‌بریم.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه این ارقام هشداردهنده است و اگر همین طور به مصرف ادامه دهیم ممکن است در سال‌های آینده به واردکننده انرژی تبدیل شویم افزود: این نگرانی‌ها باید به یک دغدغه عمومی تبدیل شود و هشدارهای جدی در این زمینه داده شود.

به گفته وی، در کشورهای اروپایی در صورت عدم مصرف بهینه انرژی، شهروندان تقریبا معادل با اجاره مسکن هزینه مصرف انرژی را پرداخت می‌کنند، در حالی که در کشور ما این مبلغ حتی به 10 درصد هم نمی‌رسد.

شکرچی‌زاده همچنین دلایل دیگری را در این زمینه دخیل دانست و گفت: شهروندان حقوق خود را نمی‌دانند و اطلاع ندارند که وقتی به عنوان یک بهره‌بردار ساختمان خسارت می‌بینند از حیث اینکه مبحث 19 در ساختمان آنها رعایت نشده است، طراحان و سازندگان باید در قبال آنها پاسخ‌گو باشند.

کارنامه ضعیف دولت ها در حوزه انرژی

این مسئول وظیفه وزارت راه و شهرسازی را سیاست‌گذاری و تنظیم ضوابط و تدوین مقررات و به روز کردن آنها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی از جمله قانون اصلاح الگوی مصرف دانست و عنوان کرد: با گذشته سه سال از دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی در این بخش نداریم و در فرصت باقی مانده از دولت یازدهم و دولت‌های آتی مسئولان باید بیشتر در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

شکرچی‌زاده مبحث 19 مقررات ملی را یک میثاق عمومی برای ساختمان‌ها دانست و اعلام اینکه ویرایش جدید مبحث 19 اخیرا انجام شده است افزود: بقیه اتفاقات باید حول و حوش این مبحث شکل بگیرد و این کار پیش برود، به طوری که در ویرایش‌های بعدی ما مصرف انرژی کمتر و صرفه‌جویی بیشتر در ساختمان‌ها را شاهد باشیم.

وی با اعلام اینکه در ویرایش‌ اول مبحث 19 در گام 1 و 2 بودیم و در ویرایش جدید به سمت مراحل دوم و سوم می‌رویم افزود: کشورهای صنعتی و فراصنعتی در این بخش در گام پنجم هستند و وظیفه قانونی ما به طور حتم بازنگری این مباحث و تکمیل آنها است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در بازنگری این مبحث چالش‌هایی نظیر فناوری‌های نوین وارداتی، مخاطرات غلط ناشی از طراحی و اجرا، محدودیت‌های کنترل طراحی و اجرا و نبود سیستم‌های کارآمد در ساخت‌وسازها مورد بازنگری مورد توجه قرار گرفته است، افزود: رفع ابهامات موجود و تکمیل راه‌حل‌های تجویزی در خصوص موارد مبحث 19 از اقداماتی بوده که انجام شده است.

وی همچنین اعلام کرد: در وزارتخانه راه و شهرسازی به همراهی شرکت‌های اسکو موضوعی پیگیری می‌شود که براساس آن تعدادی از ساختمان‌های مهم مثل فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و بیمارستان‌ها به عنوان طرح پایلوت در کاهش مصرف انرژی مورد توجه قرار بگیرند.

شکرچی‌زاده همچنین با اشاره به تاثیرات بسیار مهم بخش تاسیسات در حوزه مصرف انرژی در ساختمان‌ها و بازنگری این مباحث در مبحث 19 مقررات ملی تاکید کرد: رعایت مبحث 19 می‌تواند برای حدود 30 درصد ساختمان‌ها کاهش مصرف 35 تا 40 درصدی انرژی را به دنبال داشته باشد که بعضا در درصد کمتری از ساختمان‌ها می‌تواند حتی به 50 درصد هم برسد.

وی در ادامه خبر از رونمایی از کتاب راهنمای مبحث 19 مقررات ملی داد و گفت: در حال حاضر تعداد مهندسانی که با مباحث انرژی آشنا باشند بسیار ناچیز است و مهندسان عمران با مفاهیم انرژی آشنایی ندارند که باید برای آشنایی آنها با این موضوعات اقدامات جدی بکنیم.

وی با انتقاد از غفلت دانشکده‌های عمران در آموزش دانشجویان حوزه‌های مهندسی تصریح کرد: در سال‌های قبل برنامه‌های آموزشی قوی‌تر بود و طی دو و سه سال اخیر در این حوزه و همچنین مقوله آموزش مهندسان برای مباحث 19 بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و این یک درد کلی است که باید راهکارهای جدی برای آن بیندیشیم.

شکرچی‌زاده با اشاره به آشنایی نسبی مهندسان معماری و تاسیسات با مباحث انرژی گفت: متاسفانه مهندسان عمران که وظایف مهمی در حوزه طراحی دارند از مباحث انرژی غفلت می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه نبود جزئیات اجرایی برای مبحث 19 نقص بزرگی بوده که هم اینک در ویرایش جدید آن برطرف شده است خاطرنشان کرد: تکمیل استانداردها و راهنماهای طراحی و رفع ابهامات در فاز طراحی و یکسان‌سازی و تسهیل فرآیند نظارت و کنترل و همچنین ایجاد بیمه ساختمان در این مباحث دیده شده است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49