ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اقتصاد زیستی، جایگزینی مطمئن برای اقتصاد نفتی
رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به توانمندی فناوری‌های زیستی در حوزه‌های اقتصادی گفت: با استفاده از این فناوری می‌توان تلاطمات و بحرانهای مالی اقتصادی را با کمترین تاثیر منفی پشت سر گذاشت.
به گزارش اقتصادنیوز، محمدرضا زمانی در افتتاحیه نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران با تاکید بر این که امروزه نفت به عنوان نماد وابستگی و ضعف اقتصاد و صنعت کشور تلقی می‌شود، گفت: اقتصاد نفتی در بازارهای جهانی جایگاه خود را از دست داده و بیم آن می‌رود تا قابلیت‌های بی‌بدیل ملتی آزاد و استقلال طلب، فدای این وابستگی شکننده شود.

وی با اشاره به ظهور اقتصاد زیستی در دنیا اظهار داشت: با اتکاء به دانش فرهیختگان و دانشمندان و با همت فناوران، صنعتگران و سرمایه‌گذاران این مرز و بوم خواهیم توانست قوت اقتصادی و توان اقتداری را به پیکره اجتماعی این کشور بازگردانیم.

بنابر گزارش ایسنا، زمانی با تاکید بر این که اقتصاد زیستی واجد مولفه‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: اقتصاد زیستی جایگزینی مطمئن و ثروت‌آفرین برای اقتصاد نفتی است و می توان از قابلیت‌های فراوان آن برای رهایی از اقتصاد تک محصولی نفتی سود برد.

وی همچنین با تاکید بر این که با استفاده از اقتصاد زیستی می‌توان تلاطمات و بحران‌های مالی اقتصادی را با کمترین خسران از سر گذراند، اظهار داشت: این فناوری امکان ایجاد فرصتهای نوین شغلی برای اقشار تحصیلکرده، تولید کالاهای جدید و تجدیدپذیر و حفظ محیط زیست را هم فراهم می‌کند.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به اقدامات علمی این پژوهشگاه در حوزه‌های زیستی خاطرنشان کرد: با هماهنگی جمعی از متخصصان و پیشکسوتان عرصه‌های دانش و فناوری اقدام به برگزاری اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی شده که امیدواریم نتایج گفت‌وگوهای این اجلاس بتواند راهگشای ورود کشور به عرصه نوینی از فعالیتهای اقتصادی و صنعتی دانش بنیان شود.

دکتر محمد میردریکوند، دبیر علمی اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی هم با ارائه گزارشی از برگزاری این اجلاس گفت: در این اجلاس سه پنل تخصصی با عنوانهای فرصت‌ها و چشم‌انداز اقتصاد زیستی گذشته، حال و آینده، اقتصاد زیستی، نوآوری، کارآفرینی و بازار رقابتی و سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بنگاه‌های کسب و کار برگزار خواهد شد.

وی با انتقاد از تاخیر ایران در ورود به مباحث اقتصاد زیستی گفت: اقتصاد زیستی از سال 88 در کشور مطرح شده و با شش سال تاخیر اقدام به برگزاری اولین اجلاس در این حوزه کرده ایم.

دبیر علمی اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی با اشاره به اقدامات سایر کشورها برای توسعه‌ حوزه‌های زیستی گفت: بر اساس سیاست‌های آمریکا قرار است تا سال 2025، 75 درصد از واردات نفت از خاورمیانه کاهش یابد که این امر با اتکا به فناوری‌های زیستی میسر می‌شود.

در ادامه این مراسم، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رشد هفت برابری تولید داروهای زیستی در کشور طی سال‌های 84 تا 89 گفت: در حال حاضر حدود 300 شرکت در حوزه زیست فناوری ایجاد شده است که موفق به تولید 150 محصول شده‌اند و بر اساس برنامه‌های دولت شرکتهایی که موفق به تولید محصول شده‌اند تا سقف 50 درصد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

شاپور محمدی در افتتاح اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران با تاکید بر اثرات اقتصاد زیستی بر رشد اقتصادی و همچنین جبران کمبود منابع طبیعی افزود: با توجه به اثرات اقتصاد زیستی بر حوزه‌های اجتماعی، امنیت غذایی و حوزه‌های زیست محیطی با همکاری سازمان محیط زیست اقدام به راه‌اندازی کمیته اقتصاد سبز کردیم.

وی با اشاره به افزایش جمعیت در جهان اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 جمعیت جهان با افزایش 23 درصدی از هفت میلیارد نفر به 8.6 میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

محمدی با تاکید بر این که 63 درصد از این جمعیت شهرنشین خواهد بود، ادامه داد: این امر موجب افزایش تقاضا برای بهداشت، مسکن و انرژی خواهد شد که تاکید بر اقتصاد زیستی در این حوزه می‌تواند بر اقتصاد منطقه‌ای و جهانی اثرگذار باشد.

وی همچنین با اشاره به رشد اقتصادی در دنیا خاطرنشان کرد: متوسط درآمد سرانه جهان به قیمت ثابت از چهار هزار و 200 دلار در سال 2012 به هشت هزار و 600 دلار در سال 2020 خواهد رسید که این افزایش 104 درصدی موجب تخریب بیشتر محیط زیست خواهد شد که توجه به توسعه اقتصاد سبز را می‌طلبد.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر این که تقاضا برای دریافت انرژی تا سال 2035 به میزان 52 درصد افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: علاوه بر آن با انتشار گازهای دی‌اکسید کربن مواجه خواهیم شد. این افزایش نشان می‌دهد که برای سالهای آتی باید تدابیری برای کنترل گازهای گلخانه‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به تجارب جهانی در این زمینه یادآور شد: بر این اساس کشورهای مختلف اروپایی استراتژی‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست ارائه کردند که از آن جمله می‌توان به توسعه بازار و رقابت در حوزه‌های زیست فناوری، تقویت سیاست‌های هماهنگ از طریق ایجاد یک پنل اقتصاد زیستی اشاره کرد.

محمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایران افزود: در ایران با تدوین اسنادی چون سند ملی زیست فناوری، سند راهبردهای زیست فناوری و ... اقدام به ارائه سیاست‌گذاری‌هایی در زمینه توسعه حوزه‌های زیست فناوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز باید سه درصد بازارهای جهانی زیست فناوری را در اختیار بگیریم که بر این اساس فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه زیستی صورت گرفته است. از سال 84 تا 89 تولید داروهای زیستی هفت برابر شده و ارزش تولیدات داخلی زیستی در کشور رشد بیست برابری را تجربه کرده است.

محمدی همچنین به اقدامات حمایتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه توسعه زیست فناوری اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه حمایت‌های قانونی در زمینه امور گمرکی و مالیاتی اتخاذ کرده و در این راستا در سال 93 تعداد هزار و 193 شرکت در کارگروه‌های ارزیابی، مورد ارزیابی و تصویب قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که شرکتهای تعیین شده مشمول تسهیلات فعالیتهای گمرکی و مالیاتی شده‌اند، ادامه داد: معافیت‌های گمرکی به منظور حداکثرسازی توان تولید داخل بوده است که در این زمینه کارگروه مشترکی با معاونت علمی تشکیل شد که امیدواریم بسته‌های حمایتی ویژه‌ای برای مسوولان دانش بنیان داخلی ابلاغ شود.

وی همچنین اضافه کرد: برای ارائه خدمات گمرکی سامانه پنجره با همکاری معاونت علمی راه‌اندازی شده است تا از این طریق در آینده خدمات مربوط به اظهارنامه‌های گمرکی و خدمات گمرکی در مدت یک هفته به شرکتهای متقاضی ارائه شود.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی به بیان جایگاه زیست فناوری در اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: هدف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است چرا که اقتصاد مقاومتی بر سرعت بخشیدن به پیشرفت اقتصادی تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های زیست فناوری که موفق به تبدیل ایده به محصول شده‌اند تا میزان 50 درصد مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند که این بسته حمایتی ذیل قانون رفع موانع تولید در حوزه زیست فناوری دیده شده است.

محمدی با اشاره به راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد زیستی افزود: در این راستا حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد‌، ایجا زیست ساخت‌های صادرات محصولات داشن بنیان، گسترش بازار دارایی فکری در فرابورس ایران و کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه از طریق راه‌اندازی زنجیره خلق ارزش از ایده تا محصول آماده تجاری سازی پیشنهاد می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد فرابورس در کشور خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی فرابورس دیگر لازم نیست تا صاحبان ایده، ایده خود را به محصول تبدیل کنند بلکه می‌توانند از طریق فرابورس خود را به فروش برسانند.

محمدی با انتقاد از وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها گفت: دهه‌ی آینده دهه‌ی مدیریتی است که باید به روندهای بلند مدت 20 و 50 ساله توجه شود که در این راستا باید به وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها نیز توجه شود چرا که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته های اقتصادی نمی‌توانند از طریق کامپیوتر در بورس خرید و فروش کنند از این رو نیاز به بازنگری رشته‌های تحصیلی داریم.

وی همچنین از تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت اقتصاد زیستی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم تنظیم کرده‌ایم که بر اساس آن اقدام به راه‌اندازی رشته اقتصاد زیستی کنیم.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 45