ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس) پردیس گردشگری تهران میشود.

دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس) پردیس گردشگری تهران میشود.

شهردار منطقه 22 با اشاره به تبدیل شدن دریاچه شهدای خلیج فارس به پردیس تفریحی گردشگری پایتخت از بازدید 22 هزار نفر گردشگر در هفته از این دریاچه خبر داد.

محسن مرادی شهردار منطقه 22 با اعلام این خبر گفت: امکانات و تفریحات فراهم شده در حوزه آبگیر و ساحلی دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین پردیس تفریحی گردشگری پایتخت، موجب استقبال شهروندان تهرانی از آن شده است.
تحقق یک رویا!
دریاچه شهدای خلیج فارس که در نیمه اردیبهشت ماه امسال روبان قرمز رنگ افتتاحش توسط شهردار تهران قیچی شد پیش از این تنها طرحي برای تامین سرانه‌های تفریحی -گردشگری تهران به شمار می‌آمد، اما این روز‌ها بسیاری از کار‌شناسان معتقدند که پس از بهره‌برداری کامل، در ابعاد مختلف گردشگری و زیست محیطی کارکردهای بسیاری خواهد داشت. به گزارش دنیای اقتصاد، دریاچه شهدای خلیج فارس‌‌ همان رویای محقق شده اهالی پای کوه نشسته البرز است که این روز‌ها پذیرای تعداد بی‌شماری از گردشگران و شهروندان تهرانی شده است. ایده ساخت این دریاچه که در شمال‌غرب پایتخت ایجاد شده است، اولین بار به‌صورت قانون شهری در طرح جامع سال ‌۱۳۴۹ شهر تهران آورده شد اما به دلایل مختلف فنی هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید و از پوشه مسوولان خارج نشد تا اینکه در سال‌های اخیر طرح احداث دریاچه چیتگر، از یک طرح خام خارج شد و به مرحله عملیاتی شدن رسید. در پیش زمینه مطالعاتی، از سال‌۸۲ تا ۸۹، مطالعات جزئی و دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت گرفت و ابهامات طرح بررسی و تکمیل شد، به طوری که قالیباف، شهردار تهران در این باره گفت: چگونگی آبگیری دریاچه، نفوذپذیری آب آن، تاثیراتش بر آب‌های زیرزمینی و دغدغه‌های مربوط به آب‌ پشت‌سد در طرح مطالعاتی دیده شده و با وجود اینکه خاک این منطقه، سستی ندارد، تحکیم زمین، لایه‌برداری و مطالعات ژئوتکنیک انجام و خاک مناسب به این محل حمل شد تا در قشر‌ها و لایه‌های مناسب با تراکم فشرده کار شود. در طرح نخست، حتی مجاری تخلیه آب نیز برای این طرح دیده شد تا در زمان وقوع زلزله خطری برای پایتخت‌نشینان ایجاد نشود. تامین سرانه‌های تفریحی -گردشگری آن هم در دل پرازدحام‌ترین شهر ایران، بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقای قابلیت‌های تفریحی - تفرجی، جذب توریسم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال، کمک به رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد چشم‌انداز‌های زیبا، دل انگیز و منحصر به فرد برای منطقه غرب پایتخت، امکان کاهش خطرات ناشی از آب‌های روان سطحی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تلطیف هوای حوزه غرب و... از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در طرح ساخت دریاچه ذکر شده و به زودی با تکمیل نهایی آن محقق می‌شود.


ارتقای توان اکولوژیکی منطقه
 با ساخت دریاچه
حسین مرادی، شهردار منطقه ۲۲ در این‌باره گفت: هدف اصلی از ساخت دریاچه، افزون بر ایجاد یک منطقه گردشگری، تفریحی و تفرجگاهی، فراهم کردن امکان بهره‌برداری بهینه از منابع آبی موجود در محدوده طرح و تلطیف هوای بخشی از شهر تهران است.
او ادامه داد: به‌بیان دیگر ساخت دریاچه شهدای خلیج فارس علاوه بر بالا‌بردن توان اکولوژیکی منطقه از‌ طریق ایجاد و ارتقای قابلیت‌های تفریحی تفرجگاهی، به ‌تلطیف هوای حوزه غرب شهر تهران کمک‌ می‌کند. علاوه بر این موارد، پیش‌بینی ساخت فضاهای متعدد تفریحی و تجاری در محدوده ۸۰۰ هکتاری پیرامون دریاچه، فرصت‌های شغلی قابل‌توجهی را خلق‌ می‌کند که از ‌طریق حمایت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، به‌رشد و توسعه اقتصادی منطقه ۲۲ کمک خواهد کرد.

طرحی نوین برای منظر ساحلی
شهردار منطقه ۲۲ در خصوص نوع معماری منظر پیرامونی دریاچه نیز اظهار کرد: طراحی انجام گرفته در منظر ساحلی دریاچه را می‌توان یکی از طرح‌های نوین و پیشرو در معماری منظر کشور دانست؛ به نحوی که علاوه بر توجه به مسائل زیبایی‌شناسی و حل مسائل فنی خاص پروژه مانند مدیریت آب‌های سطحی و سیلابی، تاسیسات آبرسانی، نور‌پردازی و تامین روشنایی ساحلی و تامین سیستم‌های امنیتی، توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر مطالعات تاثیرات اجتماعی و مسائل بوم‌شناسی مبتنی بر مطالعات ارزیابی اکولوژی، از پایه‌های اساسی طرح به شمار می‌روند.
او اضافه کرد: به این ترتیب توجه به آخرین استاندارد‌ها و معیارهای معماری منظر همگام با اصول بین‌المللی، انتخاب مصالح و شیوه‌های اجرای پایدار و همساز با محیط زیست و حفظ تنوع زیستی با توجه به هویت شهری-طبیعی پروژه از ملاحظات اساسی این پروژه به شمار می‌رود.
محور چهار باغ بزرگ‌ترین راسته بازار کشور می‌شود
مرادی در توضیح جاذبه‌های همجوار با دریاچه شهدای خلیج فارس تصریح کرد: طرح باغ گل در ضلع شمال بوستان جنگلی چیتگر و مجاورت دریاچه مدتی است کلید‌خورده و مکمل پروژه دریاچه و چشم انداز آن محسوب می‌شود.
او از محور چهار باغ به عنوان بزرگ‌ترین راسته بازار کشور نام برد و افزود: بخشی از این محور که به طول ۹ کیلومتر ساخته می‌شود، از کنار دریاچه عبور می‌کند و محل استقرار صنوف، شرکت‌ها و اداره‌ها است. بخشی از این محور اکنون در حال ساخت است.
میزبان ۲۰ هزار گردشگر در هفته
شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس در طول هفته میزبان بیش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان است، عنوان کرد: امکانات و تفریحات فراهم شده در حوزه آبگیر و ساحلی دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین پردیس تفریحی گردشگری پایتخت، موجب استقبال شهروندان تهرانی از آن شده است.
وی افزود: افزون بر بازارچه خیریه که در تمامی شب‌های ماه مبارک ضیافت الهی، آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان است، تفریحات دیگری در این مجموعه گسترده تدارک دیده شده که از جمله آنها می‌توان به امکان قایق سواری با استفاده از قایق‌های پارویی و پدالو، دوچرخه سواری و درشکه سواری اشاره کرد. در رینگ ساحلی دریاچه، ۷ کیلومتر محور پیاده‌روی و ۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری احداث شده است. تعدادی از غرفه‌های دائمی احداث شده در حوزه ساحلی دریاچه همچون غرفه غذای سریع و... نیز فعال شده و آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

ویژه برنامه‌های مناسبتی و تفریحی در اطراف دریاچه
تنها حدود ۳ ماه از بهره‌برداری فاز اول دریاچه می‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه نیز این مجموعه تفریحی گردشگری محل مناسبی برای برگزاری همایش‌ها و ویژه برنامه‌های تفریحی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه در مناسبت‌های خاص بوده است. برپا شدن بازارچه خیریه رمضان در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس، و میزبانی این پردیس تفریحی گردشگری در تمام طول ماه مبارک رمضان از جمله این ویژه‌برنامه‌ها است.
مرادی در این خصوص گفت: در بازارچه خیریه رمضان غرفه‌هایی مانند کارآفرینی، جوانان، بانوان، خلاقیت، کودک، صنایع دستی، سوغات استان‌ها، گلاب گیری سنتی، نسیم بهشت ویژه مبلغان روحانی، ورزش و برگزاری مسابقات دارت، فوتبال دستی و آکروبات همچنین جشنواره اقوام ایرانی در حال برگزاری برنامه هستند که در ایام رمضان، هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۴ به ارائه خدمات به مراجعه کنندگان می‌پردازند.
او اضافه کرد: در این بازارچه همچنین محصولاتی چون مواد خوراکی، کتاب، محصولات فرهنگی و... همچنین محصولات تولیدی زنان کارآفرین و سرپرست خانوار توزیع می‌شود. علاوه بر این به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار و کارآفرین، بیش از ۵۰ غرفه از غرفه‌های راه‌اندازی شده به فعالیت این دسته از شهروندان اختصاص داده شده است.
شهردار منطقه ۲۲ ادامه داد: در این اقدام افزون بر برپایی ۱۵۰ غرفه در حوزه ساحلی دریاچه شهدای خلیج‌فارس، ویژه برنامه‌های متنوعی با عنوان «ماه میهمانی خدا» شامل قرائت قرآن توسط قاریان ممتاز و بین‌المللی، همخوانی تواشیح، برنامه جرعه‌ای از معرفت شامل سخنرانی کوتاه چهره‌های مطرح فرهنگی مذهبی، پخش کلیپ‌های زیبای صوتی تصویری از موضوعات متنوع شهری، مذهبی و فرهنگی همچنین شعرخوانی، اجرای موسیقی، برگزار می‌شود که با دعوت از میهمانان ویژه و اجرای مسابقات مختلف و... همراه است. این ویژه برنامه‌ها از ساعت ۲۱ تا ۲۴ هر شب به جز ۵ شب قدر و بین القدرین با حضور شهروندان به اجرا در می‌آید. اجرای بازی‌های متنوع و مفرح محلی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همچون طناب‌کشی، چوگان، ورزش‌های زورخانه‌ای، پرش با گونی و... از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه برگزاری این همایش تدارک دیده شده است.
مرادی شهردار منطقه ۲۲ در خصوص شبکه معابر و مسیرهای دسترسی دریاچه گفت: دریاچه شهدای خلیج‌فارس با توجه به ویژگی‌ها و عناصر اطراف، شاهد حضور مراجعه کنندگان فراوانی است و از این رو تلاش فراوانی برای ایجاد دسترسی مناسب برای آن صورت گرفته است.
او به راه‌های دسترسی به دریاچه اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون دریاچه راه‌های دسترسی متعددی دارد که از‌ جمله آنها می‌توان به شبکه‌های بزرگراهی اطراف دریاچه همچون بزرگراه شهید خرازی در شمال دریاچه و بزرگراه آزادگان در شرق دریاچه همچنین آزادراه تهران- کرج اشاره کرد که از طریق شبکه‌های معابر ۳۵ متری بلوار شهید جوزانی، شبکه معابر شرق و غرب دریاچه و بلوار ۴۵ متری کاشان و میادین دریاچه چون ساحل، ارغوان و امیرکبیر اشاره کرد که گزینه‌های مختلفی برای دسترسی شهروندان به دریاچه فراهم می‌کند.
او تاکید کرد: همچنین برای کاهش حجم ترافیک در اطراف دریاچه به ویژه معابر دسترسی به آن، فضای کافی در وضع موجود به صورت پارکینگ روباز در اطراف شمال، غرب و شرق دریاچه پیش‌بینی شده همچنین در افق طرح پارکینگ طبقاتی تدارک دیده شده است. به گفته شهردار منطقه ۲۲، فضاهای پیش‌بینی شده برای احداث پارکینگ‌ها در ضلع شمال، غرب و شرق دریاچه واقع شده و پس از بهره‌برداری، گنجایش بیش از ۲۰ هزار خودرو را دارد.
حوزه آبگیر دریاچه حدود ۱۳۰ هکتار مساحت دارد و خط ۷ کیلومتری انتقال آب اجرا شده از رودخانه کن به مخزن دریاچه یکی از منابع تامین‌کننده آب آن است. باقیمانده فضای در نظر گفته شده برای این مجموعه بزرگ تفریحی گردشگری نیز به فضای سبز و ابنیه و محوطه طراحی شده برای تکمیل این فضای بزرگ تفریحی گردشگری اختصاص دارد.
مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس دارای ۸ ورودی اصلی است که ۳ ورودی در شمال، ۳ ورودی در شرق و ۲ ورودی در غرب و شمال غرب خود را شامل می‌شود.

نقل از بنا نیوز

 



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46