ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دانشجویان من

معرفی دانشجو: سالار محمدی: مدل شرکت در مناقصات با استفاده از روش تصمیم گیری ELECTRE در انتخاب سبد پروژه های پیمانکاران عمرانی

نام دانشجو: سالار محمدی

رشته تحصیلی: مهندسی و مدیریت ساخت

دانشگاه: علوم و تحقیقات تهران

عنوان پایان نامه: مدل شرکت در مناقصات با استفاده از روش تصمیم گیری ELECTRE در انتخاب سبد پروژه های پیمانکاران عمرانی

استاد راهنما: دکتر مهدی روانشادنیا

 

خلاصه تحقیق:

نوسانهای بازار، نرخ رشد و توسعه سریع، توسعه فن آوری و افزایش پیچیدگی سازمانی یکی از مهمترین دلایلی است که  مدیریت پروژه در فعالیتهای اقتصادی را ضروری و اجتناب ناپذیر می کند.

عمده شرکتهای ساختمانی بزرگ به لحاظ ساختاری، جز سازمانهای پروژه محور شناخته می شوند. هرچند هر پروژه دارای ویژگیهای منحصر به فردی است، لیکن اضافه شدن هر پروژه به سبد پروژه های موجود مسأله مهمی به جهت تأثیر بر آینده اینگونه شرکتهاست.

در سازمانهاي پروژه اي وجود طرحهاي متعدد و اجتماع پروژه ها باعث مي شود تا براي مديريت و رهبري پروژه شرايط خاصي بر سازمان ها ومديران پروژه تحميل شود مدیریت مجموعه­های چندگانه پروژه همزمان با هم یکی از مهمترین چالشهای پیش روی سازمانها پروژه محور است.

از اين رو و به منظور استفاده مطلوب از فرصتها و دارايي هاي سازمان از يك طرف و كنترل پيشرفت پروژه هاي سازمان لازم است مديران با استقرار يك سيستم مديريت جامع و چند بعدي كليه پروژه هاي سازمان را با هم در نظر گرفته و با توجيه هاي مناسب اقتصادي، فني و اجتماعي به انجام برسانند.

از آنجا که شرکتهای پروژه محور ساختمان سازی به پروژه ها به عنوان یک گزینه استراتژیک برای برنامه ریزی های شرکت نگاه می­کنند، انتخاب پروژه های درست در این شرکتها از اهمیت بسیاری برخوردار است. مدیریت سبد پروژه به شرکتهای پروژه محور کمک می کند تا با استفاده از برخی مدلها وچارچوبها به انتخاب بهترین گزینه ها اقدام نمایند. مدلهای بسیاری برای انتخاب سبد پروژه یک شرکت وجود دارد ولی چارچوبها و فرایندهایی که امکان ایجاد یکپارچگی لازم برای فعالیتهای آن را فراهم نماید زیاد نیست . پروژه های ساختمان سازی اساسا و ذاتا پیچیده و دینامیک هستند و تاثیرات و بازخوردهای چندگانه داشته و دارای روابط و ساختار غیرخطی هستند و این در حالی است که مدیریت پروژه های ساختمان سازی اغلب با رویکرد مبتنی بر روشهای استاتیکی و بخشی نگر انجام می شود و همین مسئله باعث افزایش هزینه­های پروژه های ساخت و ایجاد تاخیر در آنها می شود و این در حالی است که روز به روز پیشرفتهای بیشتری در تجهیزات ساخت و همچنین تکنیکهای مدیریت اتفاق می افتد و لزوم استفاده از مدلهای قوی تر برای مدیریت پروژه های ساختمانی مشهود می شود. مدل مدیریت پرتفولیوی پروژه بعنوان یک مدل مدیریتی پروژه گرا قابلیت انطباق با مقادیر عظیم و رو به رشد طرح­های مدیریت پروژه در سازمانها را دارد.

مديريت پورتفوليوي پروژه، يك قابليت مديريتي مركزي و هسته اي در سازمان هاي پروژه محور است. در مديريت پروژه شيوه ها و طرح هاي مختلفي براي مديريت هرچه موفق تر پروژه ها انديشيده شده است. يكي از تكنيكهاي موجود در اين زمينه تكنيك مديريت سبد پروژه  است. تكنيك مديريتي سبد پروژه يكي از راهكارهاي دستيابي به اهداف سازمانها با درنظر گرفتن ويژگي ها، نيازها و انتظارات از پروژه هاي مختلف سازمان است . هدف مديريت سبد پروژه ها تحقق بخشيدن به سودها ومنافع در سازمان بوسيله بكارگيري رويكردي سازماني در مديريت پروژه ها مي باشد.

بنابراین مشاهده می شود که از یک طرف شرکتهای پیمانکاری در صنعت ساختمان سازی با مسئله سبد پروژه و گزینش پروژه­ها روبرو می باشند و از طرف دیگر مدیریت پورتفولیوی پروژه قابلیت بسط و پیاده سازی در شرکتهای ساختمان سازی را داشته و منطبق بر اهداف آنها می باشد و به همین دلیل در این تحقیق اقدام به توسعه مدل مدیریت پروژه ها در صنعت ساختمان سازی با رویکرد مبتنی بر مدیریت پورتفولیو می شود.

 

تحقيق حاضر به دنبال ارائه مدل مدیریتی پرتفولیوی مناسب براي تصميم‌گيري سازمان يافته انتخاب پروژه در یک شرکت پیمانکاری جهت اضافه شدن پروژه جدید به سبد پروژه‌های موجود است. براي انجام چنين مهمي، توجه به پارامترهای مختلف تأثیرگذار بر مسأله ضروری است. در این تحقیق بر آنیم که با استفاده از روش فازی ELECTRE یک سری از شاخص های موثر در انتخاب پروژه های کاندید را وزن دهی کنیم و از بین آنها یک پروژه را جهت افزودن به سبد پروژه های شرکت مورد مطالعه انتخاب کنیم. این کار قبلا به روشهای فازی AHP ،  TOPSISوSAW   انجام شده است و تحقیق حاضر از نظر روش جدید به حساب می آید و می توان نتایج به دست آمده از این روش را با نتایج حاصل از روش های قبلی مقایسه کرد.



آرشيو مطالب...


sadegh : با سلام و ضمن تشکر اگه امکان داره محتوای الگوریتم یا بخشهایی از اون را به صلاحدید ارائه نمایید
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49