ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نگاهی به آینده

10 دلیل برای‌ امیدواری و خوش‌بینی

10 دلیل برای‌ امیدواری و خوش‌بینی

وقتی به‌ اخبار گوش می‌دهیم، به‌ نظر می‌رسد دنیا آکنده از جنگ، وحشت، فقر، حرص و تنفر است‌. این‌ مسائل چالش‌‌هایی در زندگی هستند، اما رویدادها و پیشرفت‌‌های حیرت‌انگیز و امیدبخشی هم در حال وقوع‌اند که‌ رسانه‌ها کمتر گزارش‌ می‌کنند. بسیاری از رسانه‌‌های حرفه‌ایِ دنیا، مروج ترس و پُررنگ‌کنندة تفاوت‌ها و اختلافاتِ قومی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی‌؛ و تحریک‌کنندة احساساتند.

ده رویداد زیر، برخلافِ روندِ چالش‌ها، دلایلی پُررنگ برای‌ امید و خوش بینی ارائه‌ می‌دهند. این‌ رخدادها می‌گویند ما در دورانی از تحولات سریع و گسترده هستیم که‌ می‌تواند رفاه و خوشی را برای‌ همه انسان‌ها فراهم سازد.

1-رشد کَمّیِ جمعیت جهان، تعدیل شده‌: طی 40 سال گذشته، متوسط جهانیِ تعداد فرزند از 4.8 به‌ 2.5 نفر کاهش یافته‌ و فرضیه‌‌های انفجار جمعیت و فقر و کمبود ناشی از آن رد شده‌اند.

2- انرژی‌ خورشیدی به‌زودی از گاز، نفت و حتی ذغال ارزان‌تر می‌شود: تکنولوژی برق خورشیدی‌ از سه سال پیش حدود 80% ارزان شده‌ و باتوجه به رقابت زیاد، امید است‌ طی چند ماه تا چند سال آینده از همه سوخت‌‌های فسیلی ارزان‌تر شود. انرژی‌ رایگانِ خدایی، نمادِ وفور نعمت و فراوانی برای همه است‌. با کاهش درآمد و تضعیفِ شرکت‌‌های نفتیِ التهاب‌آفرین و جنگ‌طلب، امید به‌ صلح جهانی نیز بیشتر می‌شود.

3- معجزه اینترنت، امکان دسترسی تقریبا رایگان و سریع به‌ اطلاعات و برقراری ارتباط بی‌نظیر نسبت به‌ طول تاریخ را فراهم ساخته و امکان اثربخشی هر انسانِ سخاوت‌مند و پاک به‌ اندازه میلیون‌ها فردِ کمتر بخشنده شده‌ است‌.

4- در بیشتر مناطق دنیا فرزندان بیش از گذشته‌ مورد محبت و حمایت و توجه قرار می‌گیرند. شاید به‌ پذیرش مسئولیت، کم‌علاقه‌تر و کمی تنبل‌تر باشند، اما به‌خاطر این‌ روش تربیت، با مهربانیِ بیشتری نسبت به‌ دیگران اندیشه و رفتار می‌کنند.

5- درصد آماری جرم‌‌های سنگین و جنگ‌‌های شرورانه نسبت به‌ گذشته‌ تاریخ به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته اما رسانه‌ها این‌ درصد کم شده‌ را پررنگ می‌کنند.

6- در بسیاری کشورها، نگرش مردم از دیدگاه‌‌های قطب‌بندی شده‌، وطن جغرافیایی، تمایز و حتی تنفر از انسان‌ها و ملل دیگر؛‌ در حال دگرگونی به‌ نگرش وطن و خانواده بزرگ انسانی است‌. به‌تدریج مردم بیشتری می‌فهمند که‌ دامن‌زدن به‌ تفاوت‌ها و اختلاف‌ها، مرتبط با منافع بانک‌ها (سرمایه‌داران) و برخی دولت‌ها است‌ نه جامعه جهانی

- فعالیت‌‌ها و تخلفات نخبگانِ قدرت در دنیا، سریع‌تر و گسترده‌تر از گذشته‌، آشکار و دیده می‌شود: آشکارشدن تخلفات مسئولان بانک‌ها در بحران‌‌های مالی و پیگیری فعالیت‌‌ِ وابستگانِ مقامات از کانال‌‌های متعدد، به‌تدریج موجب ارتقا سلامت و صلاحیت در سطوح کلیدی می‌شود.

8- علاقه به‌ رشد و تعالی شخصی و ارتقا و گسترش هوشیاری در بسیاری از مردم درحال افزایش است: در گذشته‌ این‌ علاقه نسبت به‌ تمایلِ‌ افزایش ثروت، بهره‌مندی از لذت‌ها و مصرف‌‌گرایی؛ ضعیف‌تر بوده است‌.

9- همکاری، مشارکت و همدلی روزافزون جهانیان، درحال تضعیف نظام‌های انحصارطلب و تفرقه‌افکن گذشته‌ است‌.

10- همه می‌توانند در زندگی شخصیِ خود خوشبخت و مسلط شوند: امروز بیش از آنچه تصور می‌کنید قوی هستید. در گذشته‌ صاحبان قدرت می‌خواستند مردم در فقر و کمبود، زندگی و باور کنند که‌ ‌قدرتیِ ندارند؛ و به‌این‌ طریق قدرت و فراوانی را برای‌ خود نگه دارند و آینده را شبیه گذشته‌ نمایند، اما با آگاهی و ارتباطات کنونی، قدرت و پتانسیل نامحدود برای‌ مردم به‌وجود آمده و حتی یک نفر می‌تواند در آگاه‌سازی و گسترش محبت و آموزش راه‌‌های کسب ثروت؛ به‌ هزاران نفر موثر باشد. اگر هر یک از ما در حد توان خود، از این‌ امکانات جدید و قدرت نهفته استفاده‌ کنیم، این‌ آینده روشن، زودتر رخ می‌نماید.

 چه اشکالی دارد ما مروج مهربانی، شادی و پاکی و معرف شباهت‌های انسان‌ها باشیم؟

چه خوب است‌ به‌جای ترویج و انتشار پُررنگِ اخبار غم‌انگیز و ترس‌آور دربارة پلیدی و خشونت (که‌ تقویت‌کننده و مطلوب سیستم‌‌های فعلی دنیاداری است‌)؛ اطلاعات و زمینه‌‌های امید و انرژی‌ و شادی را انتشار دهیم. در این‌ مسیر نیاز به‌ اغراق نیست، استفاده‌ از نیمه پُرِ لیوان و افزودن بر آن،‌ فرصتی برای‌ همه است‌.

 



آرشيو مطالب...


مازيار فيض اله جاني : خيلي خوي يود. حداقل مي توانيم به اين خوش بين باشيم نوه هاي ما شايد زندگي بهتري داشته باشند.
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48