ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دانشجویان من

معرفی دانشجو: مجید بکائیان، پایان نامه: امکان سنجی فنی واقتصادی بکارگیری BIM درتهیه شناسنامه فنی ساختمان و اسناد ملکی

عنوان تحقيق   : امکان سنجی فنی واقتصادی بکارگیری BIM درتهیه شناسنامه فنی ساختمان واسنادملکی

مجید بکاییان کارشناسی ارشد ، مهندسی ومدیریت ساخت خرداد 95                                               

استاد راهنما: دکتر مهدی روانشادنیا و دکتر حمیدرضا عباسیان جهرمی                                    

 

       در اجرای یک پروژه همواره افزایش کیفیت ،کاهش زمان ساخت و بطبع آن کاهش هزینه نهایی مد نظر مهندسان و ذینفعان پروژه میباشد . امروزه وجود تاخیرات در پروژه ها بعلت تغییرات شرایط موجود ، عدم شناخت صحبح شرایط موجود ، نبود رابطه موثر بین طراح و اجرا کننده و ضعف در جمع آوری اطلاعات یکی از علل اصلی زمانبر شدن پروژه و یا افت کیفیت ساخت و بهره برداری و افزایش هزینه ها میباشد  . در حال حاضر در پروژه های شهری و ساختمانی بخش خصوصی و دولتی فرآیند اخذ مجوزات پیش از ساخت و پس از ساخت با پیچیدگیهای فراوان روبرو بوده و بسیار زمانبر میباشد . همچنین کاربرد اسناد ، نقشه هاو اجرا صحیح قوانین موضوعه با توجه به عدم شناخت کافی از انتظارات ذینفعان در تهیه اسناد پروژه ها و روشهای اجرای صحیح قوانین عموما" مورد غفلت قرار میگیرد .   متاسفانه جایگاه ایران در  زمینه مطول بودن زمان اخذ مجوزات  بسیار تاسف بار است . علاوه بر اینها  ایرادات موجود درکیفیت ساخت و عدم اطلاع بهره برداران از نکات مهم مانند نوع سازه و تاسیسات مکانیکی و برقی موجب ایجاد شناسنامه فنی ملکی گردید . صرف نظر از نواقص طرح شناسنامه فنی ملکی ، تهیه آن نیز با دشواریهای عدیده ای روبرو است . در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی سندی نیست که در کلیه مراحل از ابتدای کار و در طول بهره برداری بتواند در هر  لحظه و هر بازه زمانی مشخصی تعیین کند که این ساختمان در چه موقعیت و کیفیتی قرار دارد . یکی از مهمترین مشکلات سند شناسنامه فنی ملکی ساختمان این است که تغییرات بعدی در این سند منعکس نمیشود .

  فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM روشی جهت یکپارچه کردن اطلاعات میباشد و میتواند به جمع آوری اطلاعات ساختمان کمک نماید .مفهوم  مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM  شامل زیرساختی از ابزارهای IT که طراحی را یکپارچه و مشترک میکند، همچنین ساخت و بهره برداری ساختمان را پشتیبانی مینماید. بصورت کلی میتوان مدل سازی اطلاعات ساختمان را شبیه سازی از پروژه که از مدل سه بعدی اجزا مختلف تشکیل یافته است دانست که این اطلاعات در ارتباط با پروژه ساخت و ساز و یا بهره برداری و دوره خروج از بهره باشد . به بیان کلی BIM شبیه سازی یک پروژه ساخت و ساز در محیط مجازی است. زمان یکی از فاکتورهای مهم در مدیریت موفق پروژه است و که حتی تاثیر زیادی در دو عامل هزینه و کیفیت دارد . همیشه یکی از دغدغه ها ی ذینفعان پروژه ها کم کردن زمان انجام پروژه و بطبع آن بهره برداری از پروژه است . در این تحقیق سعی در بررسی امکان استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان در کوتاه کردن زمان و هزینه پروژه مینماید .

در این تحقیق بر آن هستیم تا بررسی نماییم که چگونه میتوان با استفاده از فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM )  و ایجاد مدل اطلاعات ساختمان ضمن کاهش زمان در فرآیند صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان و سایر مجوزات به ذینفعان پروژه ها در جهت کسب اظلاعات لازم از پروژه کمک نماییم . در انتها هم با استفاده از نرم افزارهای موجود در زمینه فناوری BIM سعی در ایجاد مدل نمونه از اطلاعات ساختمان و بررسی موارد فوق نماییم .

                       



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47