ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

مدیریت عالمانه منابع آب بهترین راه برای مهار تبعات خشکسالی

یک استاد ‌حوزه انرژی و محیط زیست گفت: در حال حاضر هیچ تصمیمی در حوضه انتقال آب نباید گرفته شود مگر اینکه مسائل قانونی، ملی، اقتصاد، سیاست و اخلاق در این زمینه به خوبی رعایت شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدکتر ایران غازی، آب را مسئله‌ای پیچیده خواند و اعلام کرد: میزان آب در طبیعت ثابت است و به اشکال مختلف تأمین می‌شود، این درحالی است که با تغییر اقلیم و گرمای زمین خط برف عقب نشسته است و یخ‌های دائمی قطب جنوب در حال آب شدن هستند و یخ‌های کوه‌های کلیمانجارو 2.3 عقب رفته و این زنگ خطری است که به ما هشدار مصرف صحیح آب را می‌دهد.

وی به فصلی شدن رودخانه زاینده رود اشاره کرد و افزود: در استان اصفهان با عقب کشیدن خط برف رودخانه زاینده رود فصلی شده و خشکی زاینده رود تمدن 6 هزار ساله اصفهان را با مخاطراتی مواجه می‌سازد.

غازی به انتقال آب بین حوضه‌ای پرداخت و تصریح کرد: انتقال آب بین حوضه‌ای باید با مطالعات دقیق صورت گیرد تا نظم اکوسیستم را برهم نزند.

وی گفت: با تغییر اقلیم بهترین راه برای مهار تبعات خشکسالی مدیریت عالمانه منابع آب موجود است. این در حالی است که هم اکنون 90 درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کشاورزی هر منطقه الگو و استراتژیک خاص خود را دارد و بر مبنای الگوی کشت هر منطقه باید به کشاورزی پرداخت.

این اقلیم شناس با اشاره به شعارهایی که از سال 1994 تا کنون به مناسبت روز جهانی آب اعلام شد، تصریح کرد: آب زیرزمینی آب نادیدنی است که یکی از شعارهای روز جهانی آب بوده، واقعیت محض است، چرا که نادیده بودن آب‌های زیرزمینی منجر شده که هم اکنون بیلان منابع آبی زیرزمینی در استان اصفهان منفی باشد و بسیاری از دشت‌ها ممنوعه شود. به عنوان مثال در سال‌های دور در منطقه برخوار پس از حفر 10 الی 20 متر به آب دست می‌یافتیم، ولی هم اکنون پس از حفر 200 الی 300 متر به آب شور و تلخ می‌رسیم.

وی گفت: باید وفاق و تفاهم لازم میان استان‌ها به منظور چگونگی تخصیص منابع آبی صورت گیرد و اهمیت آب به قدری است که شعار جدید روز جهانی آب، «آب و توسعه پایدار» است .

ایسنا



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48