ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
روش های ساخت

رابطه بیمه کیفیت ساختمان و عمر ساختمان
رمز و راز افزایش عمر ساختمان
180531 -۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران از لحاظ علمی و مهندسی و همچنین تدوین ضوابط و مقررات و آیین نامه های ساخت و ساز مقاوم در منطقه جایگاه بالاتری دارد، گفت : در عرصه عملیاتی و اجرایی هنوز فاصله زیادی داریم که عمر ساختمان را کاهش می دهد.

محمد شکرچی زاده افزود: بیمه کیفیت ساختمان در دستور کار است که تعهد ارتقای کیفیت را افزایش می دهد و اگر شناسنامه فنی ساختمان هم جدی گرفته شود می توانیم امیدوار باشیم که عمر ساختمان ها در کشور تا چند برابر هم افزایش یابد. وی گفت: همه آیین نامه هایی که برای ساخت و ساز تهیه شده، لازم الاجراست و از همه نهادها و دستگاه های اجرایی و نظارتی انتظار داریم بستر قانونی را برای نظارت مجریان ذیصلاح و اعضای سازمان های نظام مهندسی و همچنین نظام کاردانی ساختمانی فراهم آورند.
شکرچی زاده افزود: شهروندان هم باید ارتقای کیفیت و افزایش مقاومت ساختمان ها و مسکن را از جامعه مهندسی مطالبه کنند و فقط به ظاهر و دکوراسیون ساختمان ها توجه نکنند و امیدواریم رعایت ضوابط فنی به دغدغه شهروندان تبدیل شود و مجریان و ناظران هم تعهد بیشتری به خرج دهند که اخلاق مهندسی هم این اصول را توصیه می کند. وی گفت: از لحاظ قوانین و مقررات ساخت و ساز مقاوم هیچ چیزی کم نداریم و باید فاصله قانون تا عملیات اجرایی را کاهش دهیم.
بنابر اعلام کارشناسان عمر ساختمان ها و مسکن در ایران به 30 سال می رسد که باید تا 120 سال افزایش یابد.
کالای سرمایه ای شدن مسکن سبب شده است توجه به ابعاد معماری آن کاهش یابد و اگر مسکن را به کالای مصرفی و به عنوان محلی مقاوم و امن تبدیل کنیم به تدریج ویژگی معماری ایرانی و اسلامی آن رونق می گیرد. آنها تاکید می کنند مالکان سرمایه و زمین الزاما سازنده حرفه ای نیستند و باید اجازه دهند مجریان ذیصلاح، کاردان ها و مهندسان ساختمان وارد عرصه ساخت و ساز شوند تا زمینه برای شکل گیری شناسنامه فنی ملکی هم فراهم شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت:با بیان اینکه هنوز درصد صنعتی سازی ساختمان های کشور به درصدهای استانداردهای جهانی نرسیده است ،گفت: در حال حاضر سند چشم انداز برای این موارد تهیه می شود. محمد شکرچی زاده اظهار داشت : با توجه به امکانات ودانش موجود در کشور می توانیم با این سند چشم انداز دانش صنعتی سازی خود را ارتقا دهیم.
رییس مرکز تحقیقات راه ،مسکن وشهرسازی در ادامه اظهار داشت:صنعتی سازی در ایران موجب بهبود کیفیت ساخت وساز ها،افزایش عمر مفید سازه ها و شکل ظاهری و نمای ساختمان ها نیز می تواند مطابق با معماری ایرانی واسلامی شود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46