ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

گزارش بارندگی در سال آبی 94-93 به تفکیک حوضه‌های آبریز کشور
جزئیات میزان ریزش‌های جوی مهر تا 29 فروردین سال آبی 94-93 به تفکیک 6 حوضه آبریز اصلی منتشر شد. بر این اساس، وضعیت بارش‌ها در سه حوضه آبریز «دریای خزر»، «دریاچه ارومیه» و «سرخس» نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته با رشد مثبت، اما در حوضه‌های آبریز «خلیج فارس و دریای عمان»، «فلات مرکزی» و «مرزی شرق» میزان ریزش‌ها با افت همراه بوده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در حوضه آبریز «دریای خزر» (متشکل از حوضه‌های ارس، تالش-مرداب انزلی، سفیدرود بزرگ، رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز، هراز-قره سو، قره سو-گرگان و اترک) در مدت زمان مورد بررسی ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی 357 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (276 میلی‌متر) رشد 29 درصدی داشته است. در حوضه آبریز «دریاچه ارومیه» ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی 254 میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 42 درصدی حکایت دارد. در سال آبی گذشته ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی در این حوزه 179 میلی‌متر ثبت شده بود. بر اساس اعلام مسوولان در وزارت نیرو، اگرچه در این حوضه طی سال‌های گذشته وضعیت ذخیره سدها هر سال روند کاهشی داشت، اما در سال آبی جاری برای اولین بار در طول دوره 18 ساله تراز آبی در حوضه دریاچه ارومیه مثبت شده است.
حوضه آبریز «سرخس» نیز دیگر حوضه‌ای است که ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی آن از مهر تا 29 فروردین در سال آبی 94-93 با رشد مثبت 45 درصدی همراه بوده است. ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی این حوضه در سال آبی جاری معادل 172 میلی‌متر بوده، این در حالی است که ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی در حوضه آبریز سرخس در سال آبی گذشته 119 میلی‌متر ثبت شده بود.
در حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» (متشکل از حوضه‌های مرزی غرب، کرخه، کارون بزرگ، جراحی و زهره، حله رود و رودخانه‌های کوچک، مند-کاریان-خنج، کل-مهران-مسیل‌های جنوبی، بندرعباس-سدیج و رودخانه‌های بلوچستان) نیز ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی از مهر تا 29 فروردین در سال آبی 94-93 معادل 217 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (316 میلی‌متر) افت 31 درصدی داشته است.
در حوضه آبریز «فلات مرکزی» (متشکل از حوضه‌های دریاچه نمک، گاوخونی، طشک- بختگان- مهارلو، کویر ابرقو-سیرجان،‌هامون، کویر لوت، کویر مرکزی، کویر سیاهکوه- ریگ زرین، کویر درانجیر) نیز ارتفاع تجمعی ریزش‌های جوی در مدت زمان مورد بررسی معادل 117 میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی گذشته (134 میلی‌متر) افت 13 درصدی داشته است.
در حوضه آبریز «مرزی شرق» (متشکل از حوضه‌های پترگان- خواف، ‌هامون- هیرمند،‌ هامون- مشکیل) نیز ارتفاع تجمعی بارش‌ها از مهر تا 29 فروردین در سال آبی 94-93 معادل 74 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (87 میلی‌متر) افت 15 درصدی داشته است.
مقایسه آمار اعلام شده نشان می‌دهد ارتفاع ریزش‌های جوی نسبت به متوسط درازمدت نیز در 4 حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «سرخس» با رشد منفی همراه بوده و تنها حوضه آبریز «دریای خزر» با رشد 22 درصدی عملکرد مثبتی داشته است. در حوضه دریاچه ارومیه نیز ارتفاع ریزش‌های جوی نسبت به متوسط درازمدت تغییری نداشته است.
همچنین در حوضه آبریز «دریای خزر» حداکثر بارندگی ثبت شده 2018 میلی‌متر بوده که مربوط به ایستگاه رامسر در استان مازندران است. در همین حوضه نیز حداقل بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه پنجاب (98 میلی‌متر) در استان مازندران است.
در حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» نیز حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه چهلگرد (1375 میلی‌متر) در استان چهارمحال و بختیاری است. از سوی دیگر، حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه طاشکوئیه (31 میلی‌متر) در استان هرمزگان است.
در حوضه آبریز «دریاچه ارومیه» حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه اشنویه (408 میلی‌متر) در استان آذربایجان غربی است. در عین حال، حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه سلماس (195 میلی‌متر) در استان آذربایجان غربی است.
آمارهای منتشر شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب نشان می‌دهد در حوضه آبریز «فلات مرکزی» نیز حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه نساء (552 میلی‌متر) در استان تهران است. حداقل بارندگی ثبت شده در این حوضه نیز مربوط به ایستگاه جندق در استان اصفهان است.
از سوی دیگر، در حوضه آبریز «مرزی شرق» حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه بنرک (214 میلی‌متر) در استان خراسان جنوبی است. حداقل بارندگی ثبت شده در این حوضه آبریز مربوط به ایستگاه زابل در استان سیستان و بلوچستان است.
در حوضه آبریز «سرخس» نیز حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه درگز (250 میلی‌متر) در استان خراسان رضوی است.حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه کرات (83 میلی‌متر) در استان خراسان رضوی است.
ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 29 فروردین در سال آبی 94-93 بالغ بر 172 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (205 میلی‌متر) 16 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (195 میلی‌متر)
12 درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم بارش اول مهر تا 29 فروردین معادل 283 میلیارد مترمکعب است. این در حالی است که حجم بارش‌های کشور در دوره مشابه سال گذشته معادل 321 میلیارد مترمکعب بوده است.
گزارش منتشر شده از وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری در حالی منتشر شده که ورودی آب به سدهای کشور نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است. بر این اساس مسوولان وزارت نیرو با بیان اینکه در سدهای کشور با وضعیت خاصی مواجه هستیم، اعلام کردند تنها 49 درصد از مجموع ظرفیت سدهای کشور که حدود 8/48 میلیارد مترمکعب است، از آب پر شده است.


Read more: http://donya-e-eqtesad.com/news/873948/#ixzz3XmBwEzPm

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44