ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
روش های ساخت

توسعه یک سیستم جلوگیری از آتش در ساختمانهای مسکونی هوشمند

چکیده مقاله "توسعه یک سیستم جلوگیری از آتش در ساختمانهای مسکونی هوشمند"

“Development of a smart Residential Fire Protection System”

Juhwan Oh, zhongwei Jiang…

Yamaguchi University- Japan

ترجمه: ناصر صامتی    درس: ساختمانهای هوشمند         استاد: جناب آقای دکتر روانشادنیا

برای محافظت ساختمانهای مسکونی هوشمند در برابر آتش سوزی و اطفاء حریق سیستم های مدفون شده بکار می رود. امکان ارتباط بی سیم بین سنسورها در مکانهای مختلف و وسایل اعلام خطر برقرار می گردد. سیستم وسایل اعلام خطر آتش سوزی را فعال، و ساکنین را آگاه می سازد تا اقدامات شرایط اضطراری را انجام داده و با آتش نشانی و ساکنین بیرون از ساختمان بصورت هوشمند و اتوماتیک تماس گرفته و خبررسانی نماید. محل مناسب و مؤثر آب پاشها در فضای مورد نظر در سیستم اطفاء حریق نیز توسط سیستم هوشمند بررسی می شود. آزمایشهای صورت گرفته در آتش سوزیهای واقعی توسعه این سیستم را در ساختمانهای مسکونی هوشمند براساس شرایط حسگرها و ارتباط بین آنها را تأیید می نماید. هر ساله موارد زیاد آتش سوزی در ساختمانهای مسکونی کل دنیا به وقوع می پیوندد. برای مثال در ایالات متحده سالانه بیش از 370000 ساختمان مسکونی دچار آتش سوزی می شوند و 2600 نفر کشته و 13000 نفر مجروح و 7 میلیارد دلار خسارت مالی مستقیم به بار می آید. حدود 70 درصد آتش سوزیهای ساختمانهای مسکونی  در خانه های یک یا دو خانواره رخ می دهد. این آمار لزوم توسعه سیستم های هوشمند محافظت در برابر آتش سوزی در ساختمانهای مسکونی را آشکار می سازد.

در یک حادثه آتش سوزی در ساختمان مسکونی، حسگرهای حساس به دود زنگهای هشدار دهنده را به صدا در می آورند و زندگی ساکنین را نجات داده و از خسارات ناشی از آن می کاهد. خیلی از مواقع حسگرهای دودی با دیگر فناوریهای حفاظتی مانند حسگرهای گاز و حرارت ترکیب می شوند تا باعث هشدار سریعتر و حفاظت مؤثرتر می گردد. در حفاظت های با درجه بالاتر، اضافه بر هشدار دهنده ها، نصب آب پاش نیز توصیه می شود. طبق آمارهای اخذ شده استفاده از آب پاش تلفات جانی را 80 درصد و خسارات وارده را 70 درصد کاهش می دهد.

سیستم های اعلام حریق فعلی براساس سیستم سیم کشی می باشد در صورتیکه سیستم بی سیم امکان ارتباط با شبکه جمع آوری شده و متمرکز ساختمان را دارد.

مزیت دیگر این سیستم نسبت به سیستم های با سیم، نصب آسان و کم هزینه تر می باشد. سیستمهای با سیم فقط در ساختمانهای جدید قابل نصب است در صورتیکه سیستم بی سیم برای آثار باستانی و ساختمانهای قدیمی که دست نخورده ماندن آنها اهمیت دارد و همچنین ساختمانهای معمولی مناسب است، و بدون نیاز به تخریب و سوراخ کردن دیوارها و کف ها و سقف ها، این سیستم قابل نصب است.

در استفاده از آب پاشها، پاشیدن آب پس از رسیدن میزان گاز به شرایط تعریف شده در سیستم بطور خودکار، قطع می شود و از وارد آمدن خسارت ناشی از پاشیدن آب اضافی جلوگیری می شود.

برای به حداقل رساندن هشدارها و تماسهای درخواست کمک کاذب، سیستم هوشمند از حسگر ترکیبی گاز CO و دود استفاده می نماید که یک الگوریتم تشخیص آتش سوزی واقعی را دنبال می کند.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47