ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
کمبود دانش آموختگان رشته هواشناسی

عباس رنجبر، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی هواشناسی را یک‌ حوزه بین‌رشته‌ای برشمرد و گفت: این رشته در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد و گستردگی کاربردهای هواشناسی، تنوع زیادی به این رشته بخشیده است.

وی در توضیح تنوع حوزه‌های کاربردی هواشناسی ادامه داد: هم‌اکنون سازمان هواشناسی جهانی تقریباً ۹ زیرگروه پژوهشی در زمینه‌های مختلفی نظیر هواشناسی آب، هواشناسی کشاورزی، هواشناسی دریایی، هواشناسی هوانوردی و ... دارد که پژوهش‌های مرتبط با هرکدام در کمیسیون‌های جداگانه دنبال می‌شود.

رنجبر، حوزه پژوهش هواشناسی در کشورمان را نوپا و مظلوم خواند و تصریح کرد: این رشته علی‌رغم تلاش‌های انجام‌شده متناسب با نیاز کاربران توسعه‌نیافته است و بخشی از این توسعه‌نیافتگی به شرایط حاکم بر رشته هواشناسی برمی‌گردد؛ به‌‌طوری‌که هواشناسی برخلاف بسیاری از رشته‌های دیگر که در دانشگاه‌های مختلف و متنوع دانشجو می‌پذیرند و کارشناس و محقق تربیت می‌کنند، بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون رشته هواشناسی در چند دانشگاه محدود دانشجو می‌پذیرد، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه‌های هرمزگان، یزد و علوم و تحقیقات را از این جمله خواند که تعداد محدودی دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا می‌پذیرند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: بنابراین تعداد دانش‌آموختگان رشته هواشناسی که یک‌رشته بسیار کاربردی و بین‌رشته‌ای است به‌طورکلی در سطح کشور کم است. اما از طرف دیگر امروزه نیاز به بحث پژوهش‌های کاربردی و دیگر مطالب مرتبط با هواشناسی با توجه به میزان آسیب‌پذیری که در سطح جامعه وجود دارد بسیار گسترده است و تنوع زیادی دارد.

 وی خاطرنشان کرد: بر اساس همین توان موجود، پروژه‌ها و پژوهش‌های کاربردی خوبی در سطح کشور توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو انجام‌شده است. این پروژه‌ها و طرح‌ها همگی رویکرد کاربردی داشتند؛ عملیاتی محور هستند و تلاش شده است نیاز یک دستگاه از طریق انجام این پروژه‌ها و طرح‌ها برطرف شود و برحسب نیاز موجود کارهای بسیار خوب و ارزنده‌ای انجام‌شده است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48