ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ترانزیت تنها با ریل مفهوم و سودآوری بیشتری دارد

به نقل از خانه ملت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز ازراه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی بازدید کردند.

در جریان این بازدید نشست مشترکی برگزار شد که در آن سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه همه ما با اهمیت راه آهن آشنا هستیم، گفت: ساخت ۶۰۰ کیلومتر مسیر راه آهن چابهار- زاهدان سرعت بسیار کمی دارد. با توجه به اهمیت اتصال کشورهای محصور به آب های آزاد، سرعت ساخت راه آهن چابهار باید افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

پول ۵ فروند ATR از کجا تأمین شد؟

همچنین در ادامه این نشست سبحانی فر، قاضی پور، اسدی کرم و حسینی کیا مسائلی را درخصوص اختلاف قیمت حمل بار توسط راه آهن و حمل و نقل جاده ای، فاصله ۱۱ هزار کیلومتری با افق ۱۴۰۰ در بخش راه آهن و برقی کردن مسیر راه آهن بندرعباس به تهران مطرح کردند.

در ادامه سیده حمیده زرآبادی نیز درخصوص ۳ برابر ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای و کاهش ۶ برابری کاربری آن مسائلی را مطرح کرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این نشست اظهار داشت: در سال ۳۰/۲ میلیارد تن کیلومتر بار جابجا می کنیم که اگر قرار بود این ۳۰ میلیارد تن در جاده جابجا می شد یک میلیارد لیتر گازوئیل بیشتر مصرف می کردیم. یک میلیارد لیتر گازوئیل بیشتر به معنای یک میلیارد دلار هزینه اضافه است.

وی با بیان اینکه بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید از حمل و نقل جاده ای به سمت ریل حرکت کنیم، یک سیاست بسیار درست است، گفت: زمانی که وارد بحث ریل می شویم تاثیر آن در همه موارد را شاهد هستیم، ترانزیت تنها با ریل مفهوم و سودآوری بیشتری دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه صنایع مختلفی پیرامون ریل داریم که کوچکترین آنها ساخت ریل است، ادامه داد: صدها صنایع پیرامون صنعت حمل و نقل ریلی در حال فعالیت هستند، سیستم های مخابراتی و علایم آن تکنولوژی بسیار زیادی دارد که اشتغالزایی می کند.

آخوندی با تاکید بر اینکه در سال ۷ میلیارد نفر سفر به مراکز شهرها سفر می کنند که یک میلیارد آن به تهران است و همه آنها با ماشین انجام می گیرد، عنوان کرد: راه آهن حومه تنها یک راه آهن نیست، بلکه مدل شهرسازی و توزیع جمعیت است.

وی افزود:‌ روزانه ۵۵۰ هزار خودرو به تهران وارد و خارج می شود که باید آنها را به ریل منتقل کنیم، هر چه در داخل شهرها اتوبان ساخته ایم، قبل از بهره برداری به منطقه اشباع رسیده است. با رشد ۱۵ درصدی جمعیت، توسعه جاده امکانپذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه لجستیک ایران را تعریف کرده ایم، تصریح کرد: باید بتوانیم بین حمل و نقل ریلی و جاده ای تقسیم کار داشته باشیم، نمی توانیم ریل را به تمام خرده بارها ببریم. باید آنها را در مراکزی جمع کنیم، تاکنون حدود ۱۲ لجستیک پارک در کشور ساخته ایم که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در فرودگاه امام خمینی (ره) ۸۰۰ هکتار را به عنوان لجستیک پارک در نظر گرفته ایم، گفت: باید به سمت مفهوم حمل و نقل به معنای پشتیبانی صنعت حرکت کنیم. ریل از جهت صنعت اهمیت دارد و می تواند اشتغال ایجاد کند و هیچ سیستمی نمی تواند تا این میزان در کاهش مصرف انرژی کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه نظام شهرسازی با راه آهن حومه و بدون راه آهن حومه متفاوت است، گفت: حومه با راه آهن به محلی با کیفیت برای زندگی مردم تبدیل می شود، در حال حاضر حومه شهرها به محله هایی فقیرنشین تبدیل شده اند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه براساس قانون، راه آهن برای عبور هر واگن باید رقمی را تحت عنوان حق دسترسی دریافت کند، اظهار داشت: تعرفه حق دسترسی قبل از سال ۹۲ در حدود ۵۷ درصد بود اما در حال حاضر سهم راه آهن ۱۹ درصد و سهم شرکت ها ۸۱ درصد است و حق دسترسی ها به یک سوم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مزیت اصلی حمل و نقل ریلی در صرفه جویی در مصرف سوخت است که اگر قیمت سوخت واقعی باشد، رقم صرفه جویی آن بسیار زیاد است، تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه توسعه شبکه ریلی داریم، توسعه ناوگان به میزان توسعه شبکه نیست، زیرا قیمت بلیط مسافر به دلیل نوع مخاطب آن بسیار محدود است و سیاستی در افزایش قیمت حمل و نقل مسافر نداریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بندرعباس به تهران را که حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم دارد را برقی کنیم، اتفاق بسیار بزرگی در این صنعت رخ داده است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44